Wednesday, January 19, 2011

Rainbows (10)

Kerekk...Bunyi pintu yang kutolak terasa kuat sangat. Kenapa senyap dan gelap ni?..Mana Nana?..hmm ada kelas la tu. Aku melihat jam di tangan 6.45 petang. Aku masuk ke dalam bilik tanpa membuka lampu. Aku letak beg raket ditepi katil dan terus selam katil. Fuh penatnya..lawan dengan Kamilia macam last main untuk hidup..Aku memejamkan mata sambil mendepangkan tangan. Nak tidur kejap la sementara Maghrib nak masuk. Haaa...aku menguap..Suddenly..jeng..jeng..jeng...
     "Aaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!"
     "Senyap..Jangan menjerit. Kalau tak, aku benamkan bantal ni kat muka kau sampai kau selamat tinggalkan dunia ni..Hahahahah...."
     "Kau orang ni siapa haa..Buka kain kat mata aku ni!..Kenapa kau orang masuk bilik aku?!Kau orang nak apa?!"Aku meronta-ronta untuk melepaskan diri. Tanganku terasa kebas bahana genggaman daripada orang yang menceroboh tadi.Haish...kenapa la time-time ni nak jadi macam ni. Buat la tahun depan ke. Lagi senang tak payah buat langsung. Menyusahkan orang betul...
     " Ok..aku akan bukak kain kat mata kau ni tapi kau jangan nak buat apa-apa yang bakal menyakitkan diri kau jugak.Faham?.."
     " Ok-ok...bukak la.." Suara aku masih keras. Aku terasa penceroboh datang menghampiriku. Tangannya menyeluk ke belakang kepala aku lalu membuka pautan kain dimata aku. Aku membuka mata tapi mata aku terasa sakit dek cahaya lampu yang terang. Seketika kemudian....
     "SUPRISE!!!!!!!!"Suara penceroboh tadi terasa kuat. Aku terpana seketika. Apakah??...Ini...Ini memang menaikkan suhu badan aku yang dah tahap lava Gunung Vesuvius ni.
     "Kurang ajar punya kau orang...." Aku menggigit bibir menahan geram...Aku terasa tangan aku dilepaskan perlahan-lahan. Aku memalingkan muka ke arah belakang. Mata aku mencerun panahan laser merah ke arah mereka yang pegang tangan aku tadi.
     "Kau orang memang nak kena dengan aku ek. Memang nak rasa penangan sakti langit ketujuh aku ni..Ha..Mari sini seorang-seorang..Aku kerjakan kau orang.." Aku mengejar mereka semua. Dah lebih tujuh kali tawaf bilik aku nih. Last-last semua berhenti sebab penat. Aku lagi la penat..Aku duduk atas katil menghilangkan lelah terus pandang satu-satu muka kat depan aku. Dia orang duduk jauh dari aku dekat dengan meja study. Ni mesti takut kena tangkap dengan aku ni...
     "Allahuakbar...Allahuakbar...."bunyi azan dekat masjid kampus berkumandang. Maghrib dah masuk. Badan dah rasa melekit-lekit dah ni macam sebulan tak mandi ni. Bau pun pergh 'wangi'...
     " Kau orang balik mandi and solat semua. Lepas Isyak, kau orang datang bilik aku balik..Kalau tak datang, aku mogok.." Aku kasi gertak sikit. Mereka mengangguk jer. Mencicit dia orang keluar dari bilik aku sambil sengih kambing kat aku..Aku menggeleng kepala mengingatkan kembali apa yang jadi tadi. Entahapahapa la dia orang ni. Aku mencapai tuala dan toiletries..Nak mandi.....

No comments:

Post a Comment