Saturday, January 8, 2011

Rainbows (8)

     Ruang disekeliling aku terasa hening yang amat. Macam rumah yang kena tinggal. Kosong. Tinggal aku dengan dia saja. Aku memandang tunak ke arah dia sambil meramas-ramas tangan yang terasa basah. Macam mana ni...Mata disebalik cermin mata yang tidak berbingkai membalas pandanganku. Berapi-api plus sinis.. 
     "Hmm...Awak nak apa jumpa saya ni?"Aku terus melontarkan pertanyaan sebelum dia mengeluarkan suara dia yang 'merdu' itu. Dia mengangkat sebelah keningnya. Aku angkat kening jugak.Tak nak kalah..Hahah..
     "Aku nak cakap sikit dengan engkau.."Dia bersuara.Dah tak ada saya awak lagi dah..Ish...nak cari gaduh lagi ker...
     "Nak cakap pasal apa?Assignment kelas Akaun tadi ke? Rasanya semua orang dapat handouts yang madam bagi tadi. Awak tak dapat ek..Nak pinjam saya punya ker?"Aku terus jawab sekali banyak. Aku tahu dia nak cakp pasal apa..Aku buat bodoh jer.. Muka dia macam nak tumbuh tanduk jer.Ala-ala Hellboy gitu..Muahaha.. Bengang ke bang...
     "Bukan yang tu..Pasal tu aku tahu la. Nie pasal...ughh..."
     "Pasal......what?"
     "Pasal siang tadi la cik kak oi...Ingat tak?Ke dah kena dementia..."Sinical habis..Suka hati kepala lutut dia cakap aku nyanyuk. Tak boleh jadi ni.Rasa gementar yang aku rasa sebelum aku menjejakkan kaki kat library yang cantik ini terus hilang. Berganti dengan geram. Dah terbalik pula aku dengan dia..
     "Ehem..Ehem..."Aku membetulkan tekak.."Oh pasal tadi. Rasanya saya tak ada apa nak cakap lagi. Case closed..." Huish...macam hakim la pulak...Hehe..
     "Tak ada apa kau cakap. Kau langgar aku, kira tak ada apa la..."
     "Saudara, siapa yang langgar siapa ni. Saya yang besar ni pun awak tak nampak ker..Dah mata empat pun jalan sipi lagi ker?"Ini mendatangkan kemarahan..Suka ria dia jer menuduh aku..Dada dia turun naik-turun naik.
     "Ok..Ok..kita sama-sama salah..Untuk menyenangkan cerita, kita sama-sama minta maaf..Saya malas la nak cari gaduh dengan mana-mana orang kat sini..Truce?"Aku menjungkitkan kening. Aku malas hendak main tarik tali dengan dia ini. Banyak lagi kerja lain yang aku nak buat. Dia memuncungkan mulut sambil meletakkan tangan didagu. Memikirkan cadangan untuk berdamai..
     "Hmm..whatever...truce..."Sayup-sayup jer dia cakap perkataan truce tuh and then dia belah macam tu jer. Aku pandang pelik ke arah dia yang sedang berjalan ke arah pintu keluar ruangan level 2 ini. Senget ke sengal mamat tuh...Aku menggaru-garukan kepala yang berkerudung biru.
     Peduli la..Aku menyumbatkan earphones yang tak sempat dikenakan tadi dek sesi luahan hati ke hati aku dan saudara Ril tadi..Ril ek nama dia..?Aku rasa la..Sebelum memulakan ulang kaji, aku menarik nafas dan memandang ke arah sekeliling. Terasa hidup aku bebas dari masalah tadi.......Lega.....

No comments:

Post a Comment