Thursday, December 16, 2010

Rainbows (5)

Tingg....pintu lif terbuka. Aku keluar dari perut lif menuju ke lecture room. Keadaan sekeliling masih mendung akibat hujan di pagi hari. Sejuk mencengkam hingga ke tulang hitam. Kalau dapat tidur berselubungkan selimut nie mesti best yang amat.
     "Assalamualaikum." Hanya kepala aku yang terjenguk ke dalam bilik itu sambil memberi salam. Hanya segelintir yang menjawab salam aku tadi.Hemm... ada lecturer ker?..Mana la tahu kalau lecturer tersayang dah masuk.Huh...nasib tak sampai lagi. Aku mencari tempat duduk yang kosong. Barisan kedua dari belakang dan bersebelahan dengan laluan antara meja yang masih tidak berpenghuni. Aku pun segera mengambil tempat tersebut.
     Aku melepaskan lelah. What a day....malang betul la hari ni. Dah la kena langgar dan dihempap dengan anak pakcik mana ntah. Apa nama dia?Ril?Peduli la..yang pasti aku dah malas nak ambil tahu. Geram betul... Yoo In tak masuk lagi. Dia cakap nak pergi library tadi. Pinjam buku. Aku meliarkan pandangan melihat kelas yang hingar dengan suara-suara yang tidak aku ketahui butirannya. Kelas yang dilengkapi dengan komputer dan projector bagi kegunaan pensyarah dan pelajar selain daripada meja serta kerusi yang aku agak ada dalam linkungan 40 buah. Pemandangan dari luar tingkap ditutupi dengan windows blinds. Hembusan aircond terus menyejukkan tubuh aku yang sudah berada pada paras 18 darjah celcius ini.
     "''ssup....Cepatnya kau masuk kelas. Kau berlari ke apa?.." Yoo In terus menjatuhkan diri ke kerusi sebelah aku. Buku yang dipinjam dari library diletakkan di atas meja. Aku baru hendak membuka mulut tapi Yoo In dah menjengahkan kepala kesebelah kanan aku. Apa yang menarik sangat pun aku tak tau..
     "Risa....Risa...."Yoo In mencuit lengan aku sambil memuncungkan mulutnya..
     "Apa hal kau ni..?Yang duk muncung-muncung mulut ni apasal....Sakit mulut kaki dan tangan ke?"
     "Hish...ada pulak cakap aku macam tu. Kalau mulut kau masin, aku cari kau dulu. Biar aku smackdown jer kau nanti.Haa...asal mamat meja yang hujung dunia belah sana pandang kau macam nak makan kau je? Kau ada kes sejarah apa-apa ke dengan mamat tu?" Yoo In dah keluar soalan macam-macam. Macam popcorn dah pulak.
     "Apa yang kau cakap ni..Mana ada....."Aku menoleh ke arah pandangan yang dituju oleh Yoo In.Gulp.....disaster....big disaster...
    "Yoo In....jom balik bilik..Aku rasa tak sihat la...jom...."
    "Eh tiba-tiba nak balik..Kau ada benda yang tak cerita dengan aku eg?"
    "Memang pun...aku baru nak stoly moly dengan kau tapi kau dah potong dulu...Jom la balik..."
    "Haa...kau ada scandal eg...Hehehe...."
    "Aku potong jugak la karang kepala budak ni...Nak balik ke tak ni?" Aku tanya sambil mendesak kawan aku ni. Boleh pula dia nak main-main time-time genting ni. Aku dah rasa leher aku kena jerut dengan pandangan laser mamat tu..
    "Ok ok...Apa kata aku cerita kat kau satu kisah yang seronok lagi mengancam kat kau supaya kau tak pay attention kat mamat tiga suku tu.Buat penat jer pegi kelas jauh-jauh pastu nak balik.." Pujuk Yoo In. Idea tak bernas langsung tapi apa lagi option yang aku ada selain buat kerja gila menapak balik asrama yang jauh mengalahkan aku nak balik rumah jer..Pandangan mamat tuh masih pada aku...Haish........

No comments:

Post a Comment